Plan van Aanpak versie 1


Van #1 online naar #1 op Youtube!

Het merk IG overbrengen op de Youtube Community

 

Stan Opveld -1577428 – Hogeschool van Utrecht –Insidegamer/SanomaMedia – C apellalaan 65, 2132 JL Hoofdorp, Nederland – 18 maart 2013 – Status concept : Goedgekeurd –  Plan van aanpak versie 1

 

Briefing Insidegamer

Tijdens de stageperiode van 5 maanden, ingaand op 22 feb 2013, zal Stan zich voornamelijk bezig houden met het onderzoeken naar Youtube, maken en uitvoeren van een strategie die er voor zorgt dat het Youtubekanaal van Insidegamer opnieuw leven in wordt geblazen. Van grootste Gaming website van Nederland naar grootste gaming kanaal van Nederland.

Dit onderzoek sluit goed aan op de mijn studie aangezien ik op alle fronten moet nadenken. Ik zal mij bezig gaan houden met social marketing, het schrijven van concepten voor video’s, de daadwerkelijke video’s maken en het analyseren van de Youtube data.

 

Behoefte

  • Duidelijke structuur voor video’s voor het Youtube Kanaal.
  • Concept/strategie voor Youtube (Social Marketing).
  • Youtubekanaal nieuw leven in blazen. (eventueel opzetten van Youtubecrew).

 

Overige verwachtingen

  • Als het nodig is helpen op kantoor met het filmen van video’s en monteren van video’s.
  • Feedback geven waar nodig is.

 

Doelstelling

  • De doelstelling is om aan het eind van mijn afstudeerstage bij Insidegamer een volledig document af te leveren met alle ins en outs van Youtube. Dit betreft alle fronten van Youtube. Onderhouden van het kanaal, video’s, tags etc. Daarnaast zal ik tijdens mijn periode bij Insidegamer samen met het video team video’s gaan afleveren op basis van mijn onderzoek.
  • Het aantal abonnees staat nu op 1300 aan het einde van mijn stage is mijn doelstelling om deze op de 5000 te hebben staan.

 

Probleemstelling

Insidegamer is de grootste gaming website van de Benelux. Met een gemiddeld 250000 unieke bezoekers per maand. Tot een week geleden was Insidegamer alleen vertegenwoordigd op het Internet. Nu is daar televisie bijgekomen maar op Youtube daarin tegen is Insidegamer een van de kleinere gamingkanalen. Concurrenten zoals de Power Unlimted en Gamekings hebben veel meer abonnees.

Het probleem is dat het Youtubekanaal van Insidegamer in vergelijking met de website eigenlijk niks voorstelt en daar wil ik verandering in gaan brengen. Aangezien Youtube na Facebook de grootste Sociaal medium is.

Hoofdvraag  :  Wat voor video’s zijn er nodig om de community/doelgroep op Youtube te bereiken zonder de huidige doelgroep afhaakt?

 

Deelvragen :

  • Wie is Insidegamer?
  • Wat is dat Youtube nou eigenlijk?
  • Wie zijn de doelgroep van gamingkanalen op Youtube?
  • Wie is de huidige doelgroep op Insidgamer.nl?
  • Kan de sterke community die Insidgamer al heeft een rol spelen?
  • Welke boodschap moet er gecommuniceerd worden?
  • Wat voor rol kan  Social Media hebben?
  • Youtube Tags wat is dat?
  • Wat is een goede video?
  • Waarom zijn andere gamingkanalen wel succesvol? Wat doen wij niet goed?

 

 

Doelgroep

InsideGamer is de gamesite voor jonge mannen van 13 tot 24 jaar met een boven gemiddelde interesse voor videogames en andere vormen van digitale entertainment. Daarnaast zijn de bezoekers van InsideGamer erg geinteresseerd in technologie en sport. De community achter InsideGamer is zeer actief, heeft overal een mening over en is daarmee de graadmeter van het Nederlandse games-landschap.

(Bron Sanoma Media)

Beroepsproducten

  • Minimaal 1 video per week. (Naarmate het Youtubekanaal groter word zal dit aantal vast en zeker stijgen!),
  • Onderzoek over Youtube
  • Data verwerking van de komende vijf maanden. (Youtube data).
  • Marketingplan om het Youtubekanaal groter te maken.
  • Scenario’s

 

Persoonlijke leerdoelen en keuze competenties

Aan het eind van mijn afstudeerstage en opleiding voldoe ik aan de volgende competities:

B.1.3 Ik kan op mediumonafhankelijke concepten reflecteren vanuit een beroepskader.
B.2.3 Ik ben in staat om, op basis van het eigen onderzoek, een onderscheidend, mediumonafhankelijk concept voor een campagne of dienst te ontwikkelen.
B.3.3 Ik ben in staat volgens een creatief proces authentieke en onderscheidende totaaloplossingen te bedenken voor unieke vragen, ideeën en problemen.
C.1.3 Ik kan het concept operationaliseren op basis van zelfgekozen middelen, binnen de randvoorwaarden die zijn verkregen uit het eigen onderzoek.
C.2.3 Ik kan op basis van de operationalisatie, de visualisatie en art direction voor het concept vormgeven, binnen de randvoorwaarden van het onderzoek.
C.3.3 Ik kan de middelen binnen het concept realiseren, waarmee een evaluatie kan plaatsvinden.

Naast de verplichte competenties richt ik mijn aandacht ook op de competenties van Evalueren.
D.1.3 Ik in staat om relevante evaluatie- methoden, in verschillende fasen van het proces toe te passen.
D.2.3 Ik in staat om de resultaten van de evaluatie te bekritiseren.

Risico’s

Het uitdagende van Youtube en tevens ook het grootste risico is dat video heel onvoorspelbaar is. Sommige video’s die ik heb gezien halen miljoenen hits waarvan ik mij afvraag hoe het mogelijk is. Het beste wat je kan doen is zo goed mogelijk inspelen op de hypes en proberen zelf een hype te veroorzaken. Op dit moment zijn Minecraft video’s heel erg Hot maar dat kan over een maand weer afgelopen zijn. Maar als je goed voorbereid bent en kwalitatief werk aflevert moet alles goed komen. Alleen tijd zal het leren maar ik heb er het volste vertrouwen in.

Planning

Zie blog (Nog niet volledig )

 

Bronnen :

Merendeel van mijn bronnen staat op scoop.it. Hier verzamel ik mijn onderzoek!

http://www.scoop.it/t/afstudeeronderzoekig

Daarnaast ook boeken :

  • YouTube: Haal het maximale uit de populairste videoportal (Nicky kivits)
  •  Join the Conversation ( Joseph Laffe)

 

Geef een reactie